26 september, 2014

Liten by med mye historie

Den som følger bloggen min vet at jeg var på biltur i forrige uke. Etter å ha studert alt gullet som glimret i Altea, tok vi en kort biltur inn fra kysten. Til den sjarmerende byen Polop.

Byen ligger ikke langt fra kysten, med høye fjell i nærheten. Puig Campana, Sierra Aitana og Sierra Bernia ligger i kort avstand fra Polop. For å komme til Polop tar det bare 15 minutter i bil fra Albir og Altea, 10 minutter fra Alfaz del Pi og i underkant av 5 minutter fra La Nucia.


Polops opprinnelse går tilbake til da maurerne erobret den iberianske halvøyen rundt år 1000, de bygde en festning (castillo) og ga byen navnet Polop. Med byens strategiske beliggenhet og med slottet på byens høyeste punkt var Polop en viktig by i regionen.

Castillo de La Polop har skiftet eiere gjennom kamper og kongelige donasjoner gjennom 1000 år. El Cid Campeador okkuperte slottet i 1089-1090 før han erobret Valencia i 1094. Slottet ble så gitt til muslimske lederen Mohammad Abu Ben Abdallah Hudzail a Sahuir, han ble i 1258 drept i et forsøk på å drepe kongen. Siden den gang har slottet vært eid av sjeiker, maurere og konger. Maurerne var viktig i opparbeidingen av et rikt jordbruk. På 1600-tallet under Baronesse Beatriz Fajardo Mendoza ble det bygget vanningssystemer med vannkanaler, noe som gjorde jordbruket enda rikere. Polop var et stort Baroni, både Benidorm, Alfaz del Pi, La Nucia og Chirles var underlagt Baroniet Polop. Området var rikt på jordbruk og dyrket blant annet mandel, appelsin og sitron.  I 1836 løsrev de fleste byene seg fra Baroniet Polop og ble egne kommuner. (Kilde: www.spania24.no)

Vi kjørte gjennom byens sentrum for å finne en parkeringsplass.


 Og det fant vi; i nedre del av byen.


Temperaturen var så høy at vi rett og slett ikke orket å gå opp til byen igjen fra denne plassen.


Vi bestemte oss for å kjøre tilbake til sentrum, men heldigvis kunne vi ikke kjøre opp den bratte og svingete bakken vi kom ned.


Den dyktige sjåføren tok oss på nytt gjennom sjarmerende og trange gater.




I en by med så trange gater, er det ikke enkelt å finne parkering. Men da vi kom tilbake til "renhetsplassen" fant vi en ledig parkeringsplass. Det er forunderlig at det ikke er flere branner i Spania når en ser på det ledningsnettet...



Vi ville sitte i skyggen og valget falt på Bar El Cau. Det satt fullt med folk utenfor baren, så jeg velger et bilde fra Google Earth for å presentere baren.


Vi ville gjerne ha spanske kjøttboller til lunsj og jeg bestilte på spansk. Servitøren forsto ikke hva jeg sa, enda jeg visste med sikkerhet at denne setningen helt korrekt fra min munn. Jeg gjentok "albóndigas para dos" (og visste jeg hadde trykket på rett sted)Men nei, servitøren forsto ikke hva jeg sa!

Da ble jeg litt irritert og sa "do you have spanish meatballs?" Og det hadde de!  Servitøren/eieren snakket perfekt engelsk og kjøttbollene som kom på bordet var gode de. Laget på spansk vis.


Litt vittig at du må ty til engelsk i en liten spansk by.  I etterkant har jeg lest at Polop har vel 3.600 innbyggere, 33% av innbyggerne i Polop er fra utlandet. Muligens mange engelske, for på bordene utenfor baren ble det kun snakket engelsk.

Uansett; vi fikk lunsjen vi ønsket og ble fornøyd.


Torget (Placa de la Purissima) var omkranset av vakre hus, men bilene som sto parkert skjemmet litt utsikten fra der vi satt. Og som sagt; det var for varmt å gå rundt i gatene denne dagen.


Jeg skal tilbake til Polop ved en senere anledning. Da skal jeg til topps og se Castillo de La Polop, festningen som ligger på byens høyeste punkt. Festningen hadde en betydelig strategisk verdi i regionen. På grunn av kamper som har utspilt seg gjennom historien er det nå kun rester som står igjen. I 1908 ble det bygget en kirkegård på toppen av festningen. Ruinene av inngangen til ble da benyttet også som inngang til kirkegården. Kirkegården ble stengt i 1945, men er senere restaurert og åpnet for publikum i 2013.

Tidligere hadde jeg også lest om torget med mange vannkraner, men akkurat den historien glemte jeg da vi var der. Det er synd minnet mitt ikke er bedre, for jeg burde husket Placa dels Xorros (Plaza de los Chorros) og at dette torget lå i sentrum. Torget ligger mellom de gatene vi kjørte inn og ut av byen, så vi kjørte ikke direkte forbi. I så fall hadde jeg vel kommet på historien om de 221 drikkefontenene med rent kildevann. Her kommer fortsatt folk fra alle kanter og henter vann på kanner. Kildevannet kommer fra fjellet gjennom vannkanalene som ble bygd på 1600-tallet.


Avslutter med en video fra en byen jeg må besøke flere ganger.



Ønsker alle mine trofaste lesere en riktig god helg!



Ingen kommentarer: