27 august, 2013

Knutepunkt i Puerto de Sóller

Området rundt den gamle stasjonsbygningen for trikken (Estación del tranvía) har i snart hundre år vært et knutepunkt. Trikken, som går mellom innlandsbyen Sóller og havnebyen Puerto de Sóller, startet opp i oktober 1913 og ved denne bygningen ligger endestasjonen for trikken.


I 1929 åpnet familien Sastre restaurant og hotel som de kalte Mar & Sol i denne bygningen.  Under den spanske borgerkrigen (1936-1939) ble bygningen rekvirert og fungerte som innkvartering for de offiserer fra italienske ubåter fortøyd ved basen.

Bildet under er fra 1952. (Kilder: Hjemmeside + Fotos Antiguas de Mallorca - Facebook)
 

På 60-tallet stengte hotellet (5 rom) og siden da har bygningen kun inneholdt restaurant og pizzeria.


Turister fra hele Mallorca kommer til mitt sommerparadis på dagsturer. De ankommer med leiebil, trikk eller buss og stopper en stund i sentrum av Puerto de Sóller. Turistene tar kanskje også en båttur fra havnen til Sa Calobra eller Cala Tuent.


Mellom klokken 10 og 16 kan det være folksomt i dette området. Når båtturistene returnerer og skal ta trikken videre, er det tendenser til kaos i sentrum.



Greit nok for meg, bare de forlater mitt jordiske paradis etter noen timer!  Fra ca kl 14 og et par timer utover ettermiddagen er det trangt om plassen på trikken. Resten av døgnet er Puerto de Sóller et stille paradis på jord. Idyllen råder mellom de gamle bygningene.



Jeg tror ikke de som startet her i 1929 kunne forestille seg dette folkelivet. Fortsatt er det familien Sastre som driver Restaurante Mar y Sol. Det er en restaurant med super beliggenhet, men jeg kaller stedet en turistfelle. Pga av beliggenheten stopper gjerne turistene her. I løpet av de 24 ukene jeg har feriert i Puerto de Sóller har jeg besøkt denne restauranten kun 1 gang. Her er det bestandig fullt med turister, kelnerne stresser, det er støyende og prisnivået er høyt. Restauranten har plass til hele 540 gjester. Det finnes mange andre spisesteder, som både er mer sjarmerende og ikke minst billigere.

Jeg bruker vanligvis å anbefale restauranter, så faste lesere reagerer sikkert på at jeg er litt negativ. De små lokale restaurantene, som ikke oversvømmes av turister, er steder jeg helst besøker. Men...  Det kan jo hende at mange liker seg på denne restauranten?  Derfor legger jeg inn link, slik at dere kan ta en titt på hva de har å tilby på Restaurante Mar y Sol.


Om du noen gang kommer til Puerto de Sóller havner du nok i dette knutepunktet.
Har du allerede vært i mitt sommerparadis, er jeg sikker på at du har lagt merke til denne bygningen.

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om trikketuren fra Sóller til Puerto de Sóller.  Det kan du lese her.


1 kommentar:

RogMan sa...

Bra inlägg med fina bilder. Har du inga bilder på Tricken. Den har jag bara sett på TV men skulle lätt vilja testa..