10 mars, 2011

LPA

Har du hatt bagasjelapp med bokstavene LPA på kofferten din?
Jeg regner med at mange av mine lesere kjenner disse tre bokstavene.
Med andre ord; du har reist til Las Palmas.
Da kjenner du kanskje også til navnet Gando.
Gando var det tidligere navnet på flyplassen som nå heter Aeropuerto de Gran Canaria.
Fremdeles er det mange som kaller flyplassen Gando.
 (Klikk for større bilder.)
Flyplassen på Gran Canaria får ny terminalbygning og rullebane i 2012.
Utvidelsen av Gando flyplass startet sommeren 2009.
Mindre fly fra distriktene stopper som regel på rullebanen
og passasjerer blir kjørt til terminal med buss.
I desember hadde jeg utreise fra Oslo med stort fly og dette gikk direkte til gate.
Flyplassen hadde i 2010 et passasjertall på hele 9.486.035.
Ikke rart det ofte blir kaos når alle skal finne bussen for å komme seg til hotellet.
Flyplassen vil etter utbyggingen få en kapasitet på mer enn 15 millioner passasjerer i året.
Det nye terminalbygget blir en forlengelse av det man har i dag
og når det nye bygget står ferdig vil det dekke en flate på 165 000 kvadratmeter.
(Kilde: Aena)
I 2010 var det rekordmange nordmenn som besøkte Gran Canaria.
Hele 254.470 iflg Canariposten.
Etter et deilig opphold på Gran Canaria er det på tide å tenke på hjemturen.
De to følgende bilder er tatt fra bussen på vei til avgangshallen.
Flytrafikken økte betraktelig på Kanariøyene i februar 2011.
Med uroligheter i Tunis og Egypt, måtte reisende finne nye destinasjoner.
Over 22 prosent flere passasjerer enn i februar 2010 iflg. Canariposten.
Innsjekking, lange køer - turens mareritt!
Med utbyggingen håper jeg det blir flere innsjekkingsskranker.
Etter sikkerhetskontrollen går jeg helst til takterrassen når jeg venter på flyavgang.

Her er det også servering av enkle matretter og drikke.
Luftig og lett, god utsikt og de siste solstråler nytes på spansk jord.
 Fly kommer og går...
Gando flyplass er en av de spanske flyplassene som i fjor fikk såkalt “grønn landing”.
"Grønn landing" betyr at flyene seiler inn over flyplassen med motorene på tomgang,
slik at det slippes ut mindre klimagasser. På Gando ble dette innført fra 12.12.10.
 Ombord i flyet knipser dama gjennom vinduet...
 Adios Isla de Gran Canaria & Las Palmas.
¡Hasta la vista!
 Like etter "take-off" skimter vi Teide med snø på toppen.
Teide på Tenerife er 3.718 m.o.h. og Spanias høyeste fjell.
Det var alt jeg hadde å fortelle dere i dag.
Vi møtes en dag senere med mere stoff fra "holmen" min i Atlanterhavet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kor arti! Her har jeg aldri tenkt å ta bilder, selv om jeg har køstått og trakket rundt her mange ganger. Sist i forige uke. Men jeg tok ingen bilder denne gangen, da jeg har hatt trøbbel med fotoapparatet.