10 desember, 2009

Fairytale Of New York

Jeg har en stor forkjærlighet for irsk musikk, også i disse adventstider. Den sangen jeg vil dele med dere i dag har en tankevekkende tekst.
.
"Fairytale Of New York" er en populær julesang av den irske gruppen The Pogues. Sangen er skrevet av Pogues-medlemmene Jem Finer og Shane MacGowan. Den ble først sluppet på singel i 1987 og var deretter med på albumet "If I Should Fall from Grace with God" fra 1988. I tillegg til The Pogues deltar den britiske sangerinnen Kirsty MacColl og sangen er en duett mellom henne og Shane MacGowan.


Sangen handler om to irske immigranter, som treffes i New York og blir forelsket. Mannen sitter i fyllearresten på julaften og minnes det turbulente forholdet, der forhåpningene om en lys fremtid ble ødelagt av alkohol og narkotikamisbruk. MacColls lyse, melodiøse røst står i kontrast til MacGowans, og teksten er tildels bitter: "You scumbag, you maggot, you cheap lousy faggot, happy Christmas your arse I pray God it's our last".
.
Tekststykket "Sinatra was swinging" antyder at historien utspiller seg en eller annen gang etter andre verdenskrig. Tittelen, tatt fra J. P. Donleavy roman "A Fairy Tale of New York", ble valgt etter at sangen ble ferdigskrevet og innspilt. Sangen er ved enkelte anledninger blitt sensuert på grunn av enkelte ord i teksten. Blant annet bestemte BBC Radio 1 seg for å sende en sensurtert versjon av sangen i desember 2007 hvor ordene "slut" (slang for tøs) og "faggott" (slang for homofil) var utelatt. Etter mange protester fra lytterne gikk kanalen tilbake til den originale versjonen etter et par dager.

Kilde: Wikipedia
.
Mange barn gruer seg dessverre til jul. Årsaken er overdreven bruk av alkohol og narkotika i store mengder som gjør hverdagen vanskelig for mange barn. Adventstiden er kanskje den verste. Det som skjer i samfunnet med alle juleforberedelsene er med på å forsterke problemene for de stakkars barna.

Det legges opp til at alle skal være lykkelige og glede seg til jul, men det for mange barn er kontrasten til det virkelige livet stor. Julen er nemlig den aller verste tiden på året med fyll, spetakket og brutte forventninger. Foreldre som ruser seg bryter med grunnleggende forestillinger om hva foreldre skal være for barna.
.
Det som bekymrer og skremmer barna er forandringen som skjer med foreldrene når de ruser seg. Foreldrenes karakter forandrer seg fra å være snille og oppmerksomme til å bli utilgjengelige, egoistiske, uinteresserte og med en "rar" oppførsel. Forandringen i seg sel er skremmende, fordi den er en trussel mot barnas evne til å forstå verden som noe forutsigbart og trygt.
.
La oss håpe at voksne tenker på barna og at vi som medmennesker gjør alt for at barna skal få en koselig høytid. Voksne har ansvaret for å sette barnas behov i sentrum. Voksne kan velge å drikke alkohol, men barn kan ikke velge om de vil være sammen med voksne som drikker.
.
Ha en fin adventstid!

6 kommentarer:

Turid sa...

Veldig fin sang! Må tilstå at jeg ikke har lyttet så nøy til teksten før...
Alkohol er årsaken til mye vondt! :(

Ha en fortsatt fin adventstid!
Klem.

Yvonne sa...

Åh, min favoritsång också, inte bara vid jul...Men någon NYPD-choir finns antagligen inte! Och Shane McGowan är inget bra exempel på hur man hanterar sprit ;) Lever han? Jag har försökt kolla, men det står ingenstans om motsatsen!
(här spelas det mycket irländsk musik!!)

Och en vit jul i alla bemärkelser hoppas jag också att barn får! Klart man kan ta en snaps till maten, om man kan hantera sprit, men det är ju inte alla som kan, tyvärr... :(

Tack för tips om restauranter! Har noterat dessa! :D

Kram!!

"And the boys of the NYPDchoir was singin Galway Bay...and the bells was ringin out for Christmas Day..."

Anne sa...

To ganger har jeg lest dette innlegget sakte, kjent og følt på det som beveger seg under hjernebarken. Blir rett go slett småsyk jeg at å vite om ale de som sliter, og spesiellt da de unge randi, det gjør noe med deg som kjennes så utrolig vondt..., og så vi som har det så bra da gitt, og allikevel klager..., ikke til å tro...

K@ri sa...

Mye til ettertanke hos deg i kveld..... Men jeg er ikke så sikker på at de det berører er de som leser bloggen din mest, min venn. Uansett: Du har gjort et forsøk, og det skal du ha for!!!
Jeg regner med at du pakker og prøvepakker og pakker om igjen for tiden.... Og skulle det nå være at du syns tiden blir for lang, ja, så har jeg fortsatt ei VELDIG lang liste, og jeg deler gjerne :))
Jeg deler også vakre tanker med deg.
K@ri*

Unknown sa...

Du har rett Kari; jeg tror heller ikke dette berører mine faste lesere og de som kommenterer. La oss i alle fall håpe det! Problemet er stor og mørketallene skremmer meg.

Det er mange som bare stikker innom bloggen min. Klarer jeg å endre tankegangen til 1 person slik at i det minste 1 barn får en bedre jul, er jeg lykkelig!

Jeg var meget bevisst med tittel for søk og håper MANGE finner innlegget ved googling, via bloggurat etc.

Anonym sa...

veldig interessant, takk