26 februar, 2011

Sóller - Ikke bare digitalt....

Så langt tilbake jeg kan huske har jeg elsket å lage album.
Samlet på reiseminner og laget album som en reisedagbok.
Jeg har hyllemeter på hyllemeter med velfylte albumer.

Siden jeg kom inn i den digitale verden har jeg omtrent ikke laget albumer.
Plassbesparende, men jeg savner noen "håndfaste" ferieminner.
Det blir ikke det samme å se bildene på skjermen.
Jeg bruker ofte Picasa, skriver tekst under bilder og sender til familie/venner.
Nå har imidlertid dama ordnet seg en bok med ferieminner!

Boken er vel og merke utgitt i kun 1 eksemplar, men det rekker for meg.
Ettersom det ikke finnes noen bok om Sóller på norsk, har jeg laget min egen.
Vil dere se "stoltheten" min?  Randi, nå også som designer...

 Jeg er storfornøyd med fotoboken.
Boken er 21 x 28 cm, har stive permer og glanset papir.
Har brukt en del tid på redigeringen, men dette er vel anvendt tid.



Alle bilder har jeg tatt selv i løpet av ferier fra 2005 til 2010.

Noen sider fra min "sommerresidens" Hotel Marina.


Hotel Marina regner jeg som "Home away from Home".





 I løpet av mine seks sommerferier på Hotel Marina har jeg fått mange nye venner.
Noen har jeg heldigvis fortsatt god kontakt med.


 Lune kvelder utenfor hotellet er av de beste minnene jeg har herfra.

Solnedganger og besøk på stambaren skal heller ikke glemmes.

Et "must" når man ferierer i Puerto de Sóller er å ta trikken til innlandsbyen Sóller.
  Turen går gjennom Appelsindalen.
 

I sjarmerende Sóller kan jeg tilbringe mange timer.
Teksten i boken er kopiert fra tidligere blogginnlegg om Sóller.

Jeg har prøvd å ta med et representativt utvalg bilder.
Slik JEG liker å huske Sóller.
Har ikke tall på hvor mange bilder jeg har tatt i Sóller.
 Det er nok flere tusen og det var ikke enkelt å velge ut de som skulle i fotoboken.




Besøk på staselige Gran Hotel Sóller er godt dokumentert i boken.


Likeså flere besøk på favoritten i Sóller; Hotel La Vila.
Hotellet har restaurant med 8 bord i den sjarmerende bakgården.
Maten og servicen her ville nok blitt godkjent av selveste Hellstrøm!


Tilbake til Puerto de Sóller og lukten av salt sjø.

 I det genuine området Santa Catalina føler jeg meg hjemme.
Det er her de lokale fiskerne i alle tider har bodd.


  På toppen finnes også Museo del Mar
og det gamle kapellet Oratorio de Santa Caterina de Alexandria.

Noen av spisestedene jeg har besøkt i Puerto de Sóller.
Jeg gjør oppmerksom på at dette er bilder fra 2005 til 2010.
Det kommer stadig nye spisesteder og noen steder skifter eier.



 Favoritten i Puerto de Sóller er Agapanto Bar, Restaurant & Beach Club.
 Mange gode minner herfra!
Det er her jeg lader batteriene, både på dagtid og kveldstid.



Restaurant Agapanto er unik, både med tanke på beliggenhet, service og mat.
I fotoboken har jeg tatt med noen av alle de gode rettene jeg har spist der.


Er blitt god venn med innehaver Maria og får julehilsen fra henne hvert år.


Jeg er ikke alene om å drømme meg tilbake til dette jordiske paradis.

Fotoboken ble bestilt hos FotoKnudsen.
Hos de fleste fotobutikker på nett er det mulig å designe egne fotobøker.
Til varierende priser og kvalitet.
FotoKnudsen er ikke det billigste alternativet, men jeg likte designet best.
Først laget jeg en fotobok som jeg ga vekk i julegave.
Mottagerne ble godt fornøyd og det inspirerte til egen fotobok.
Med andre ord; bildene mine skal heretter ikke bare oppbevares digitalt!
Jeg ser ikke bort i fra at det blir mange fotobøker i hyllene mine etterhvert.
Takk til bloggvenninne Turid som ga meg denne ideen!

16 kommentarer:

Turid sa...

KJEMPEFLOTT fotobok Randi!
Tenk for en skatt å ha laget denne boken...så kan bla i boken og minnes deilige dager;)
Når jeg hører eller leser noe om Sòller, eller bare jeg hører navnet, så tenker jeg på deg:) Du har virkelig satt det på verdenskartet;)

Helt enig med deg, MÅ bare ha bildene i bok eller album. I allefall en lite utvalg...nytter ikke med alle nei:))
Du er flink! En nydelig bok!

Ønsker deg en fin søndag!
Kos deg med boken!

Turid sa...

Så koselig at du lenket til meg;)
TUSEN TAKK!

Yvonne sa...

Oj, oj, en sån bok! Jag förstår att du är nöjd. Mycket fin! Ha det gott!!

Frøydis sa...

Heisann :-)
Moro med slike bøker, ei venninne av meg lager den til hver eneste tur de er på! Flott minne og moro å ha! Glemmer jo så fort..

Ha en fin søndag og klem fra meg

Evelyn sa...

Hei :)for ei flott fotobok... den har du virkelig jobba med.

Jeg er også glad å ha bildene i album men har også oppdaga den måten å ha bildene på.. er greit å ha litt å se på uten av en må være nødt til å skru på datan syns nå jeg da.

Har fremkalt en del av bildene mine så de har jeg faktisk i album..

Men det siste året nå har de fleste are blitt liggende på datan.

Ha en fin søndag:)

Klem

Synnøve. sa...

Så flott det var.
Den boka du har hvordan har du gjort den?
Du har ikke tatt ut bilder og limt inn bare det ser eg ju...
Skulle gjerne ha prövd dette og. Som du sier er det litt trist å bare ha bildene på datan.

Klems fra meg.

GAWO sa...

Så fin bok :-) Gratulerer med utgivelsen.
Jeg har laget noe selv og er godt fornøyd. En av de fineste bøkene ville jeg en stund senere gi i presang til noen venner (vi hadde en fellestur) men da kunne ikke FotoKnudsen lage den lenger. De hadde skiftet ut produsenten som lager bøkene for de. Trist. Nå har jeg hoppet over til Japan Foto.

Rune Eide sa...

Fotobøker er skikkelig morsomt å lage - dagens album. Du har gjort en god jobb her. Jeg har laget fem stykker det siste tre-kvart året, men jeg bruker Japan-Photo og deres CEWE-system. Fotoknudsen (og en del andre) insisterer på at du skal ha bildene dine på deres servere og arbeide mot dem. Det er gode grunner til ikke helt å stole på det.

Ellens hobby sa...

For et arbeid du har lagt ned i denne fotoboken din Randi og velykket vert det også! Virkelig noe å være stolt av...

Leyla sa...

Heia Randi :)

Slike fotobøker er gullkorn!
Her kan man samle alle minnene for alltid :)

Nydelig laget og veldig kreativt, du er flink Randi! :)

Mange go'klemmer oversendes :)

Anonym sa...

Hei Randi.!
For en flott Foto-Minne bok.
Det var en fin ide å lage slike bøker.
Tenk å kunne sitte å se på alle stedene, gjennoppleve og kose seg..
Huff ja, Det er så fort gjort å miste bilder og ting på pc.n godt du fikk de over mellom to permer.
Ha en fin Uke Randi. :)
Klem fra Helene.
E.B. vgb.

Anonym sa...

Jeg er helt enig med deg: Det er noe eget og annet med å bla i albumer med gode minner, enn å bare ha det digitalt.
Og du har virkelig laget et kjempeflott album! Det må jo ligge masse arbeid bak.
Soller står fortsatt på min liste over plasser jeg må besøke før...

Melusine sa...

En glimrende idé!
Jeg har også alle bildene liggende digitalt etter at jeg begynte med digitalt kamera, og har tenkt lenge på å fremkalle dem og lage album. Kanskje dette kan være enklere og vel så moro :)

Turid S sa...

Hei igjen.
Boken din er superb.Også idag har jeg vært på bloggen din og lest om Soller.Tenkte det kunne bli en tur dit i mai,men ikke no`ledig på "ditt" hotell.Ønsker deg en fin ferie i ditt paradis :-)

Unknown sa...

TURID S: Du får prøve et av de andre hotellene i mitt paradis da! Du kan velge i alle prisklasser.

Anne Britt sa...

For en flott fotobok! Jeg lager også fotobøker hos fotoKnudsen. Etter mange år med bildene liggende på data, som også resulterte i at fotoene forsvant i et datakræsj, har jeg laget fotobøker etter alle ferieturene våre. Husker med gru tiden med lysbildeframvisning på lerret! Det var kjedelig å være tilskuer til det. Nå kan folk som er på besøk, bla gjennom fotobøkene mine på no time.