10 september, 2010

Castell de Bellver i Palma

På en høyde over Palma ligger en viktig historisk severdighet.
Den sirkelrunde eventyrborgen CASTELL DE BELLVER.
Formen er unik blant spanske slott
og er et ypperlig eksempel på militær arkitektur fra 1300-tallet.
De to første bildene er lånt fra Mallorca Confidencial.
(Klikk for større bilder.)
 
Dette er en klassisk borg.
Med tårn, karnapper, søyleganger, vollgrav og tykke murer
er den som klippet ut av eventyret om Tornerose.
..."Til slutt kom han til tårnet.  Han åpnet døren inn til det lille kammeret og fikk øye på en nydelig skapning som lå der og sov. Det var Tornerose!  Han kunne ikke få øynene fra henne, og etter en stund bøyde han seg ned og kysset henne. Men akkurat da han rørte ved munnen hennes, slo hun øynene opp og smilte til han."
 Vel, vi opplevde ikke akkurat dette.
Vi så i alle fall ingen PRINS, men jeg følte at TORNEROSE var der et sted.
Å gå rundt på Bellver er som å vandre rundt i et eventyr. Dette slottet, ett av bare en håndfull runde slott i verden, er perfekt ivaretatt. Bellver fremkaller bilder av jomfruer i nød og staute riddere som kommer galopperende for å redde dem. .Men virkeligheten er ikke så romantisk, - dette har vært fengsel for kronens fiender i hundrevis av år.
Bellver ble bygget som sommerresidens for kong Jaime II på 1300-tallet
og fungerte senere som fengsel, faktisk helt fram til 1915.
Slottet har tre tårn som er plassert i hesteskoform,
og fire mindre fremspring som er vakttårn.

 Tykke forsvarsmurer rundt hele Bellver.
Blir dere med inn i borggården?
Først må vi gjennom denne portalen.
Hovedborggården er vakker med bueganger i to etasjer.
Klassiske statuer, blant annet av Venus og Nero, pryder den nederste arkaden.
Første nivå har 21 katalansk-romanske buer,
som står i sterk kontrast til de 42 gotiske buene på øverste nivå.
De gotiske buene er støttet av åttekantede søyler.
I borggården står den gamle brønnen.
På første nivå ligger Historisk Museum, men dette er verdt et eget innlegg.
Nå skal vi til topps og nyte utsikten!
360-graders panoramautsikt, med sjøen mot vest og fjellene mot nord.
Bellver er katalansk for vakker utsikt.

Rundt slottet ligger kilometer med furuskog (pinje) og aromaen blander seg med sjøbrisen.
Har prøvd å sette sammen et "vidvinkel-bilde".
Jeg våget meg også nesten fram på kanten for å se ned i borggården.
Lave kanter gjorde meg svimmel...
Dette er fangetårnet Torre de Homenaje (Hyldningstårnet).
 Tårnet er nesten dobbelt så høyt som selve slottet og forbundet til slottstaket med en liten bro, støttet opp av en smal spiss buegang. Tårnet åpnes for publikum etter avtale.
På vei ned igjen finner vi dette skiltet.
Ja, det er faktisk folk som skriver på veggene her.
Vi så det over hele Bellver.
Om du forstørrer bildet, ser du skriblerier på veggen bak skiltet.
Respektløst!
Nå står jeg i 2.etg og nyter synet av bueganger mot himmelen.
Dette er et av mine favorittbilder fra ferien 2010.
Beundrer fangetårnet og søylene for siste gang...
Jeg får heller ikke tankene vekk fra Tornerose.
Tro om det er innenfor dette vinduet hun sover sin Tornerosesøvn?
Vollgravene på Bellver er uten vann og det er antydning til blomstring.
Jeg så ingen vindebro og dette er den eneste inngangen til Bellver.
Kan det ha vært en vindebro her en gang i tiden?
Da har vi vært rundt hele Bellver og tar oss ut i "friheten" igjen.
Hvordan i all verden kan det gro så godt på tykke murvegger?
Vi nyter den siste utsikten før bussen tar oss ned til byen.
Det vil si; jeg er ikke helt ferdig med Castell de Bellver.
Flere innlegg kommer og du blir vel med videre?

5 kommentarer:

Rune Eide sa...

Imponerende arkitektur! Det kan ikke ha vært enkelt å innta den - om noen klarte det. Takk for titten!

mormonsen sa...

Flotte bilder av et monumentalt bygg verk. Når jeg vandrer rundt i sånne, så blir jeg alltid både imponert over størrelse, utforming, skjønnhet og historiens sus. Og undrende over hvordan de fikk det til, med den tidas teknologi. Mest pga. ubegrenset tilgang på billig arbeidskraft og/eller slavearbeidere. Jeg kom til å tenke på "Havets katedral". Har du lest den boka?
forrestn - du kunne jo lagt deg nedpå og tatt en høneblund. Hvem vet hvem som ville vekket deg? Riktig god helg til deg!

Anonym sa...

Tack för denna rundvandring, Randi. Så vackra bilder och kollage..

Författare och fotograf!!

Kram från din svenska väninna

Anonym sa...

himmel for et byggverk.. jeg stopper aldri å forundres over hva de kinne bygge i gammel tid.. nydelig!! og tenk hva murene gjemmer av eventyr og historie :))

nydelig bilder :) fortsatt god helg

Vilt og vakkert sa...

HEI IGJEN!
Artig å se, her har jeg gått, gått, gått i solsteiken. Vi gikk hele veien fra hovedgata, langs bilveien oppover. Heldigvis hadde vi med oss vann. Tilbake tok vi snarveien rett ned på stier og smug. Vi bodde på et hotell rett ved det kongelige palasset. Kongeparet var der, og det var vakter helt inn på hotellet vårt, nesten!
Skal bli gøy å komme tilbake. Det var heller ikke langt til Miros alterlier. Alle bildene jeg tok ligger på den harddisken jeg ikke får opp :O(