15 mai, 2010

Viola tricolor

er mest kjent under navnet Stemorsblomst.
.
Om våren plantes det massevis av stemorsblomster i norske hager.
Årlig produseres over 15 millioner stemorsblomster i Norge.
I tillegg importeres stemorsblomster fra Tyskland, Nederland og Danmark.
.
Stemorsblomsten tåler ned til fem minusgrader.
Etter en frostnatt kan de henge litt med hodet, men reiser seg snart opp igjen.
Navnet skjemmer ingen og den vakre blomsten er nok like
standhaftig og hardfør som stemoren mange ganger må være.
(Klikk for større bilde.)
.
SVENSK: Styvmorsviol, Natt och dag, Trefaldighetsblomster.
DANSK: Almindelig stedmoderblomst, Stedmoderblomst, Vild stedmoderblomst.
ISLANDSK: Þrenningarfjóla, Þrilit fjóla.
FINSK: Keto-orvokki, Äidinsilmä.
ENGELSK: Heartsease, Heart's Ease, Wild Pansy, Johnny jump up, Three-color violet, Trinity violet.
TYSK: Stiefmütterchenkraut, Wildes Stiefmütterchen, Ackerveilchen, Dreifaltigkeitskraut.
FRANSK: Pensee, Pensée tricolore, Pensée sauvage.
SPANSK: Pensamiento.
.


5 kommentarer:

Tovepia sa...

Takk for god informasjon om en yndet plante! Den tåler mye, men ser at bladene får litt søvfarge ved kalde grader;)

Nyt helga og klem fra meg;)

Synnøve. sa...

Heter og Pensè på svensk. Det er det vanligste navnet. Styvmorsviol och natt og go dag er den vilde sorten. Stemor/Pensè er det du skal spörre etter i blomsterbutikken.
Det er en av mine favoritter. Elsker di blå. Har ikke sådd alle fröa eg har enda. Har värt for kaldt. Men nå virker det som det har snudd. Håper på plantering ett 17 mai.

Ha ei flott aften nå.
Klems Synnöve.

Anonym sa...

å, jeg ønsker det kan blomstre litt mer rundt meg.. her hagler det i kveld, og jeg lurer på om jeg ikke bør ha på ullmammelukker på 17 mai hvis jeg ikke tar på meg varme langbukser når jeg skal ut og se på barnetoget..

Marie sa...

Nydeleg variant dette :)

Johanne sa...

Så utrolig vakker denne planten er.
Det var min mor sin yndlingsblomst.
Inger-Johanne