07 juli, 2013

Havnefogd in spe

Etter at jeg flyttet til Vestnes sentrum for 2 år siden har jeg gjentatte ganger snakket (og skrevet) om utsikten fra Casa Randi. Den er ubeskrivelig og enda vakrere i virkeligheten enn på bilder.


I disse to årene har jeg også fulgt cruisetrafikken på Romsdalsfjorden. Jeg har nemlig en fantastisk utsikt til skipsleia til og fra Åndalsnes.  Ser også til Molde, men ikke der cruisebåtene legger til kai.


Jeg har gitt meg selv tittelen "Havnefogd" og rapporterer via Facebook. Der har jeg opprettet et album som heter "Havnefogden rapporterer" og forsøker å ta bilde av alle cruisebåter som seiler forbi. Dette har jeg drevet med siden juli 2011, men her er et utvalg fra årets seilinger:



Facebook skriver jeg også litt om cruisebåtene som seiler forbi.  Opplysninger finner jeg på nettet; Live Ships Map (AIS), på rederisider og Wikipedia.


Senere i natt vil MS Aidasol seile forbi Casa Randi på vei til Åndalsnes, med ankomst kl 06:00. Cruisebåten har denne turen seilt fra Tyskland, via Bergen, Hellesylt og Geiranger. Søndag kl 13:30 har MS Aidasol avgang fra Åndalsnes med kurs for Trondheim. Der snur den og går sørover igjen.

Den selvutnevnte havnefogden tar snart ferie og har ikke ansatt sommervikar. Jeg går glipp av mange flotte cruisebåter, men skal nyte synet av flotte luksusbåter i Puerto de Sóller.  Og kanskje noen gigantiske seilbåter med kjendiser ombord?  Man vet aldri...  Jeg er i alle fall klar med kamera.

"Fruen fra Havet" kan gjerne være Havnefogd in spe på Mallorca også!


4 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Fantastisk den utsikten fra leiligheta di Randi. Og du kan tro jeg har fulgt med når du har vist bilder av flotte båter på facebook. Og værbildene også. Ha en fin søndag :)

Anne-Berit sa...

Fantastisk den utsikten fra leiligheta di Randi. Og du kan tro jeg har fulgt med når du har vist bilder av flotte båter på facebook. Og værbildene også. Ha en fin søndag :)

Anonym sa...

Hi Randi
really good photo's from your window, and the ones of Soller make me feel has if I know the place well.
Have a great time.
Hugs from Kate & Frank

Anonym sa...

Du har virkelig en flott utsik fra leiligheten din, Randi. Royal Princess har nok foreløpig ikke passert, da den er ute på sin første rundtur, flunke ny. Takk for alle kommentarene! Jeg er nok ikke så systematisk om deg, og ikke like flink til å ta bilder. Men jeg skal nå poste litt hulter-tl-bulter, fra de ulike havnene. Jeg ser du er på tur til Soller. Vi var der på besøk en dag i begynnelsen av mai. En idyll, som jeg godt skjønner er blitt en favoritt hos deg. Jeg har vært lite innpå nettet de siste ukene, men nå skal jeg begynne å lese meg opp her inne igjen. Regner med at det kommer noen reisebrev her fra deg underveis. Ha riktig god tur og god ferie. Klem