12 oktober, 2010

Har de blitt "steike tulen"?

Jeg vise dere et skrekkeksempel på hva vi single må tåle om vi vil på "sydentur".
Sist vinter bodde jeg 3 uker på Club de Mar og hadde en drømmeferie.
Drømmen var å reise tilbake kommende desember,
men den drømmen ble knust da prisen kom opp på skjermen.
Har Star Tour blitt "steike tulen"?
 Se på tallene i bildet under!
(Klikk for større bilde.)
 NOK 18.118 pr person om man er 2 som deler rom.
Det blir totalt NOK 36.236 for oppholdet.
Jeg og "Skybert" (Mållgan/Malcolm) må altså betale NOK 6.026 mer enn 2 personer.
NOK 26.664 i tillegg for å bo alene!!!
Totalt NOK 42.262 for 3 uker.
I fjor betalte totalt NOK 18.583 for samme type opphold.
( NOK 2.625 i tillegg for å bo alene.)
I fjor var jeg på dette hotellet både jul- og nyttårsaften, med flott festmiddag begge dager.
Den perioden er vanligvis mye dyrere enn det jeg hadde planlagt i år.
Jeg trodde faktisk at prisen på internett var feil, så jeg ringte Star Tour.
Kunne det være kommafeil?
At tillegg for å bo alene skulle være NOK 2.666 og ikke NOK 26.664?
Nei; Star Tour bekreftet en totalpris på NOK 42.262.
Så i desember 2010 ferierer jeg kanskje på denne måten:
Heldigvis er det behagelig temperatur på Gran Canaria i desember
og skulle regnet komme, får jeg heller søke ly hos venner...
 Det blir lenge til jeg bestiller hos Star Tour igjen,
om jeg i det hele tatt bruker selskapet flere ganger.
JEG er i alle fall ikke "steike tulen" at jeg betaler slike tillegg for å bo alene!

24 kommentarer:

Turid sa...

Herlighet for en pris!!!
Ja du får nok ta med teltet...hihi:)

Synnøve. sa...

Men i alle dager! Er dem ikke helt frisk? Dem har jammen det gått helt av skaftene.
Trur ikke dem vil ha folk på ferie alltså.
Trur du kan finne deg noen bedre og billigere plass og nyte jula og nyttåret på.
Dem har nok blitt steike tulne trur eg.
Klems Synnöve.

Tovepia sa...

Høres helt vilt ut!! Det er mange penger for to, men enda mer for en, så det er bra du tar det opp, for dette høres tullete ut;)
Håper du finner en plass med brukbare priser til julefeiring, det beste er kanskje å bestille direkte til hotellet??
Nyt kvelden og klem fra meg;)

Unknown sa...

Å bestille hotell direkte har jeg gjort tidligere, men det lønner seg ikke for 1 person. Og slettes ikke med slike priser. Har prislisten for dette hotellet og i fjor betalte jeg totalt mindre enn det rommet kostet, inkl. fly/transfer/halvpensjon. Prisen er for rommet, enten man er 1 eller 2.

Etter 25 år som charterturist kjenner jeg utfordringene. Noen ganger har de "Bo alene uten tillegg", men det er kun noen få hoteller, ugunstige perioder og kun for 1-2 uker. Enslige har ikke lov til å feriere 3 uker! Fysjom, skamme seg... Sitt hjemme i godstolen med strikketøyet!!!

Telt er fint på holmen i Atlanterhavet! *Ler*

Anette sa...

For det første vil jeg sige, at jeg beundrer at du har mod på at rejse alene!! Det ville jeg ikke have lyst til. Og dernæst vil jeg sige: Hvad i alverden er det for en tillægspris? Hvordan kan det være så meget dyrere at rejse alene? Det går over min forstand? Det er jo ligefrem dyrere at rejse alene som jeg forstår din udregning? Det kan Star Tour da ikke mene?? Klem og god aften trods "prischokket" :)

Anne sa...

SYKT!!! her i landet skulle en hatt `singeltillegg` for overalt finner en slike idiotiske eksempler desverre...

Nadiyya sa...

Dette er jo helt sykt. Har reist masse alene, men har da stort sett bestilt restplass charter, kun fly... Ellers en nydelig blogg med masse flotte bilder!

Jeg bor på

http://thebrainmine.blogspot.com

:)

Kommer innom deg igjen og nyyyyter :)

K@ri sa...

Hmmm... Skal man le eller gråte av sånt tull?
Men det verste er jo at det ikke er tull heller. Og det er jo ikke den eneste "plassen" i samfunnet som diskriminerer enslige....
Du får stifte ditt eget parti og stille til valg. Jeg er overbevist om at du får mange tilhengere:-)
Vakre tanker fra K@ri*

Magnus sa...

Hei Randi
Her har vi litt å beklage for rommet du fikk opp her med det "syke" tillegget var ikke et enkeltrom og skulle derfor ikke kommet opp som tilgjengelig når du fyller inn at du er 1 som skal reise. Med andre ord var singleroms-kvoten her utsolgt.

Dette var en systemfeil som nå er rettet opp slik at det ikke vil skje i fremtiden at dobbeltrom man må være 2 i kommer opp når man søker etter rom for 1 person.

Svaret du fikk når du ringte Star Tour og spurte om tillegget var korrekt var med andre ord også feil.

Beklager
Hilsen
Star Tour
v/ Magnus

Unknown sa...

Til Star Tour v/Magnus

Stiller meg kritisk til salgsapparatet hos Star Tour, både via internett og pr telefon, selv etter en denne beklagelsen.

Ser det som usannsynlig at "singleroms-kvoten" var utsolgt allerede tidlig i vår. Dessuten har det verken i 2009 eller 2010 kommet opp valg for enkeltrom på internett.

Når jeg presiserte til Star Tour at jeg tidligere har hatt dobbeltrom alene, fikk jeg til svar at dette ikke var mulig. Ingenting om at det var utsolgt. Jeg kunne få 2 roms leilighet alene, men det var jeg ikke interessert i.

Hadde også dårlig erfaring med Star Tours lokale guider under oppholdet og hjemreisen i fjor. Dette ble rapportert til Star Tour ved hjemkomst, men jeg har aldri fått noen tilbakemelding.

Jeg er prinsippfast og står på valget som er tatt; det blir lenge til jeg kontakter Star Tour igjen. Forventer bedre service når jeg kjøper dyre reiser!

Unknown sa...

Solveig på http://spaniasol.wordpress.com har lagt inn denne melding til meg på Facebook.

"Jeg forsøkte å legge en kommentar på bloggen, men noe galt skjedde. Her er den:

Kjempetøvete av Star Tour å bortforklare sine brølere. De burde skjønne at du har stort nedslagsfelt med din blogg og lagt seg langflate. Du sprer selvfølgelig ...mer eder og galle, og de eneste som taper på dette er nettopp Star Tour.

You go, girl!"

TAKK for støtten, Solveig!

Synnøve. sa...

Du er töff Randi. Stå på dig! Trur som du at dette ikke er noe systemfeil. Det var en tynn beklagelse.
Du finner deg andre måter og reise på. Hos andre reiseoperatörer som ser at man faktiskt kan og vil reise alene uten at det koster en formue.

Skal bli spennende å se fortsättning på dette her.

Ser og at eg skriver blandings på språk nå. Men det går sikkert fint.
Go girl!

Nadiyya sa...

Godt at Startour iallefall svarer... men ikke før de har fått litt offentlig kritikk ;)

Bloggen din er nå på min favorittliste!

Nadiyya sa...

Hei, det er meg igjen, hehe..! Jeg har akkurat lest innleggene dine om Barcelona og om vindens skygge. Nydelig. Var I Barca i september, og som deg elsket jeg byen. Har forresten hørt at det kommer en tredje Barcelona-roman fra Zafon. Gleder meg.

K@ri sa...

Titt hei du!
Ja, det er jo lov å prøve seg, men de hadde nok kanskje fått flere fornøyde kunder om du hadde funnet en noe mer sansynlig forklaring...
Du får gi dem den "pesen" de fortjener, og siden de svarte etter den forrige kommentaren min, så regner jeg med det kommer ett flott plaster på såret som virkelig varmer etter dette.
Vakre tanker fra K@ri*

Lothiane sa...

Så utrolig sykt! :-O

Nei, å reise alene på tur.. det er ikke en god ting, tydeligvis.

Bjørg sa...

Hei, du klagde på guider og på hjemreisen , er dette grunnen til "dårlig" behandling nå. Man kan begynne å lure.

Bjørg sa...

Hei igjen, jeg tror Startour sliter med en kommafeil. Jeg søkte nå på tur 4.okt 2011 på Cran Canaria. De forlanger over 160.000 for en 9 dagers tur!

Madame sa...

Det var da utroligt, Randi - men er der ikke andre selskaber, som har mere normale priser?
Ha' en rigtig god weekend!

Randi sa...

noe så utrolig urettferdig!!
Vet min mor har pratet en del om hvor mye dyrere det er for en person og reise enn ett par....skikkelig dårlig gjort.

Ha en fin fin lørdag

Evelyn sa...

Hei :) urettferdig og modig gjort av deg og ta det opp her inne.

Ha ei flott helg :)

Gran Canarifugl sa...

Heisann! Flott blogg du har. Merkelig av Star Tour dette her, er visst ikke alltid service som står først nei...

Anonym sa...

Det er desverre ikke bare Star Tour som tar seg særdeles godt betalt av de som reiser alene. Har forlengst satt sammen min egen pakke; bestille flybillett, bestille hotell på forhånd eller ved ankomst. Fordelen er jo åpenbar prismessig. Prisen på et rom reduseres gjerne når kun en person skal sove der. Dessuten, om man ikke trives, er det bare å finne et annet sted å bo.

En annen pussighet med charterselskapene er at enkelte hoteller på ulike destinasjoner,'plutselig' ikke er tilgjengelig om man endrer søket til å gjelde en person, ikke to. Det oppdaget jeg i sommer, ville ta en uke i Hellas på sparket. Ble henvist til mindre attraktive bosteder. Og reiste selvsagt på egen hånd - som vanlig. Jeg VIL velge selv hvor jeg skal bo. Og uten å bli plassert på et mørkt og avsides rom fordi jeg reiser med merkelappen 'enslig'.

Litt sent ute her - men det er fortsatt et aktuelt tema du setter fokus på.

Unknown sa...

Hei "Anonym"

Jeg vet at alle selskap beregner et tillegg pr uke for rom alene, med dette eksempelet med Star Tour var for å vise hvor ekstremt det kan være. Det hjelper ikke at en ansatt i selskapet legger inn melding at det var feilberegning. Bestilling hos VING var allerede gjort og jeg var kjempefornøyd der jeg bodde. 4 uker for knappe 15.000 i toroms leilighet med kjempestor terrasse. Den er vanskelig å matche.

Jeg har reist til "syden" veldig mange ganger siden 1985, stort sett med rom alene. Gjett om jeg har undersøkt hva som er billigst; charter eller egen pakke? Stort sett lønner det seg å bestille charter, kun med få unntak har det blitt billigere med egen pakke.

Bor man rundt Gardermoen er det enklelt å få en billig flybillett til egen pakke. Men for oss som bor ute i distriktene, er dette vanskelig. Kun flysete på direkte charterfly er veldig dyrt og skal man reise via OSL, kommer reise og ofte overnatting i tillegg. Gjett om jeg har prøvd ALLE varianter...???